۶ اثر منفی مصرف بیش از حد پروتئین بر روی سلامتی

۶ اثر منفی مصرف بیش از حد پروتئین بر روی سلامتی

 همانطور که اشاره کردیم پروتئین برای بدن ضروری است. زیرا بدن از پروتئین برای ترمیم و ساخت بافت ها (یعنی عضلات، مو و ناخن) استفاده می کند. همچنین برای ساخت و حفاظت از پوست و غضروف، استخوان ها، عضلات و خون و تولید مواد شیمیایی(یعنی هورمون ها و آنزیم ها) به آن نیازمند است. با این حال امروز در هایپرمارکت اینترنتی فروشکا به این نکته اشاره می کنیم که مصرف بیش از حد پروتئین برای بدن ضرر دارد.

در صورت مصرف بیش از حد پروتئین شما دچار مشکلات زیر می شوید:

۱- آسیب کلیه
رژیم های با پروتئین فوق العاده بالا به کلیه ها فشار می آورند تا به طور مداوم برای از بین بردن نیتروژن از خون کار کنند. زیرا مصرف بیش از حد این ماده مغذی سبب افزایش نیتروژن در خون می شود.

بر طبق تحقیقات موسسه ملی بهداشت، پروتئین بیش از حد در رژیم غذایی شما را به مصرف بیش از حد محصولات نیتروژن کمک می کند. به طور معمول، بدن می تواند مقادیر نرمال پروتئین را از طریق ادرار خارج کند، اما مقدار بیش از حد آن به کلیه ها فشار وارد می کند تا نیتروژن اضافی را خارج کند، که در طول زمان می تواند منجر به آسیب کلیوی شود.

 پروتئین

۲- افزایش وزن
بسیاری از افراد رژیم با پروتئین فوق العاده بالا انتخاب می کنند زیرا می خواهند وزن کم کنند. اما طبق تحقیقات آنچه که اتفاق می افتد بر خلاف این است و مصرف بیش از حد این ماده مغذی سبب افزایش وزن در دراز مدت می شود.

 پروتئین

۳- خلق و خوی بد
ما همواره یک رژیم متعادل از تمام مواد مغذی را برای سلامت توصیه می کنیم.

طبق تحقیقات افرادی که یک رژیم غذایی با کربوهیدرات و کالری کم در طول یک سال یا بیشتر مصرف کرده اند در معرض خلق و خوی منفی قرار گرفته اند. ارتباط بین رژیم غذایی کم کربوهیدرات و افزایش تحریک پذیری، افسردگی و غرور ناشی از عدم وجود کربوهیدرات (قند و نشاسته) برای مغز برای تولید سروتونین (هورمون خلق و خوی) گزارش شده است.

 پروتئین

۴- بیماری قلبی
تحقیقات نشان می دهد که رژیم های حاوی پروتئین بالا، مانند مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فراورده های لبنی، می تواند خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد، اگر به مدت طولانی دنبال شود.

 پروتئین

5- کتوزیس (بوی بد تنفس)
متخصصان تغذیه هشدار می دهند کسانی که رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا یا بدون هیچ پروتئینی را مصرف می کنند، ممکن است دچار بوی بد تنفس شوند.

کتوزیس زمانی اتفاق می افتد که بدن به علت کمبود کربوهیدرات ها شروع به استفاده از چربی برای سوخت می کند. همانطور که بدن بدنبال چربی های خود می افتد، تولید مواد شیمیایی کتون را آغاز می کند، که در هنگام بیرون آمدن از راه تنفس همراه با بوی بسیار نامطبوعی است، هیچ راهی مانند مسواک زدن، شستشوی دهان یا آدامس جویدن شما را ازشر این نفس بدبو رها نمی کند، زیرا کتون ها از عمق درون بدن شما خارج می شوند.

 پروتئین

6- ناآرامی گوارشی
فیبر برای هضم مهم است. در واقع، بین 25 تا 35 گرم مصرف روزانه فیبر توصیه می شود اگر شما بخواهید دستگاه گوارش سالمی داشته باشید.

 اجتناب از نفخ، گاز و یبوست، بستگی به فیبر در رژیم غذایی شما شامل کربوهیدراتهای پیچیده (به عنوان مثال غلات کامل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات) دارد. به همین دلیل کمبود کربوهیدرات و رژیم های پر پروتئین منجر به ناآرامی گوارشی می شود.

 پروتئین