برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی چه بخوریم؟

برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی چه بخوریم؟

 اگر رژیم غذایی شما نامناسب باشد، بیشتر بیمار می شوید، و حتی ممکن است بیشتر در دوران بیماری به سر ببرید. در حالی که تغذیه خوب، بدن شما را قادر می سازد که در برابر حملات انواع ویروس و باکتری مقاومت کند. سیستم ایمنی بهترین خط دفاعی بدن است، پس تقویت آن بهترین راه محافظت از بیماری هاست. امروز در هایپرمارکت اینترنتی فروشکا به این موضوع اشاره می کنیم.

در ابتدا این سؤال پیش میاید که چگونه سیستم ایمنی کار می کند؟

نبرد بدن برای ایمنی، از دهان آغاز می شود. بزاق دهان حاوی خاصیت ضد میکروبی قوی مانند لیزوزیم، آلفا آمیلاز و لاکتوفرین است. هر گونه میکروبی که از دهان عبور کند، با اسید هیدروکلریک معده روبرو می شود. و اگر باز هم زنده بماند، در برابر پروتئین ها و ترکیبات شیمیایی در سیستم گوارش قرار می گیرد که باکتری های بد را تجزیه می کنند. در نهایت، جمعیت باکتریایی خوب در بدن به کار خود ادامه می دهد. آنها از ورود باکتری های بد به داخل جریان خون جلوگیری می کنند یا در روده کوچک و روده بزرگ ریشه می گیرند. این باکتری های خوب پروبیوتیک ها هستند. 

پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها

پری بیوتیک ها (مواد غذایی باکتریایی) کمک می کنند تا دوستان خوب ما (پروبیوتیک ها) تغذیه شوند. اساسا، پری بیوتیک ها یک نوع فیبر نیمه هضم هستند. شما باید حداقل دو تا سه بار در روز غذاهای غنی از پری بیوتیک دریافت کنید.

بعضی از بهترین مواد غذایی پری بیوتیکی عبارتند از:

1- سبزیجات: مارچوبه، سیر، پیاز و تره فرنگی

2- کربوهیدرات: جو، حبوبات، چاودار، گندم و سیب زمینی 

3- میوه ها: سیب، موز، انواع توت ها، میوه های مرکبات، کیوی

4- چربی: دانه های کتان و چیا

شما همچنین می توانید یک مکمل پری بیوتیک مصرف کنید. 

در همین حال، پروبیوتیک ها (باکتری ها) به ما کمک می کنند که سالم بمانیم و هنگامی که بیمار می شویم، سریع تر بهبود پیدا کنیم.

اگر سالم هستید، هر روز یک یا دو وعده غذای غنی از پروبیوتیک را هدف قرار دهید و اگر بیمار هستید مقدار بیشتری را هدف قرار دهید.

برخی از بهترین مواد غذایی غنی از پروبیوتیک عبارتند از:

1- لبنیات: ماست، پنیر و کفیر با باکتری های زنده و فعال

2- ترشیجات

3- متفرقه: سس سویا

شما همچنین می توانید مکمل پروبیوتیک مصرف کنید تا باکتری های سالم روده خود را اضافی کنید، البته برای مصرف مکمل حتما با پزشک مشورت کنید.

چگونه می توان بیمار نشد؟

برخی از مواد غذایی وجود دارند که با خوردن آنها کمتر بیمار می شویم و یا بهبود بیماری سریعتر انجام می گیرد، مواد غذایی مانند:

1- سیر: سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک عمل می کند و شدت سرماخوردگی و سایر عفونت ها را کاهش می دهد.

2- سوپ مرغ: بله، سوپ مرغ واقعا کارساز است. آن مایعات و الکترولیت ها را فراهم می کند و ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد که علائم سرد را کاهش می دهد.

3- چای سبز: تولید پادتن های سلولی B را افزایش می دهد، به ما کمک می کند که خود را از پاتوژن های مهاجم خلاص کنیم.

4- عسل: عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است و به درمان سرفه کمک می کند. شما همیشه به چند قاشق چای خوری عسل در یک فنجان چای سبز  نیاز دارید.

چه عواملی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند؟

1- چاقی و داشتن چربی بالا (به ویژه چربی اشباع شده و اسیدهای چرب امگا 6) می تواند به روده شما آسیب برساند و سیستم ایمنی بدن شما را به خطر بیندازد. از سوی دیگر مصرف متوسطی از چربی های سالم مانند آجیل، روغن زیتون و آووکادو می تواند منبع خوبی از ویتامین E را تامین کند که ممکن است خطر ابتلا به آنفلوانزا و عفونت های تنفسی را به حداقل برساند.

2- اضافه وزن ناشی از قند و رژیم های غذایی با گلیسمی بالا می تواند عملکرد سلول های سفید خون را کاهش دهد و باعث التهاب و آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن شما شود.

3- ناکافی بودن پروتئین غذایی و یا کاهش میزان آهن و روی ممکن است ایمنی کلی را کاهش دهد. به طور کلی، در هر وعده غذایی، یک قسمت از کف دست برای زنان و دو قسمت از کف دست برای مردان باید پروتئین در نظر گرفته شود.

4- بسیاری از میوه ها و سبزیجات برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز سیستم ایمنی بدن مورد نیاز است. این شامل آهن، روی، منیزیم، منگنز، سلنیوم، مس، اسید فولیک و ویتامین A، C، D، E، B6 و B12 می باشد.